Zakaz oferowania udziałów spółek z o.o. nieoznaczonemu adresatowi na tle ostatniej nowelizacji kodeksu spółek handlowych

Zakaz oferowania udziałów spółek z o.o. nieoznaczonemu adresatowi na tle ostatniej nowelizacji kodeksu spółek handlowych

W dniu 10 listopada 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych wprowadzająca zmiany w zakresie oferowania i reklamowania udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Nowe przepisy znacznie ograniczają możliwości pozyskiwania przez spółki z o.o. finansowania od nieokreślonych adresatów. Powyższe oznacza, że spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą mogły pozyskiwać kapitału m.in. w drodze crowdfundingu udziałowego lub poprzez inne czynności polegające na oferowaniu udziałów.

Celem wstępu należy wskazać, iż zgodnie z definicją Polskiego Funduszu Rozwoju, crowdfunding (finansowanie społecznościowe) to forma finansowania projektów/przedsięwzięć biznesowych przez społeczność. Finansowanie odbywa się poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem w zamian za ustalone świadczenia zwrotne. Jest to nowe źródło finansowania działalności małych i średnich przedsiębiorców, które stanowi alternatywę dla zaciągania kredytów bankowych, poszukiwania finansowania wśród funduszy venture capital czy oferowania akcji spółki w tradycyjnej ofercie publicznej.

 

Treść nowych przepisów

Art. 1821  [Zakaz promocji i reklamy nabycia udziałów w spółce z o.o.]

§ 1. Oferta nabycia udziałów w spółce nie może być składana nieoznaczonemu adresatowi.

§ 2. Nabycie udziałów w spółce nie może być promowane przez kierowanie reklamy lub innej formy promocji do nieoznaczonego adresata.

Art. 2571 [Zakaz promocji i reklamy objęcia nowych udziałów w spółce z o.o.]

§ 1. Oferta objęcia nowych udziałów w spółce nie może być składana nieoznaczonemu adresatowi.

§ 2. Objęcie nowych udziałów w spółce nie może być promowane przez kierowanie reklamy lub innej formy promocji do nieoznaczonego adresata.

Art. 5951 [Naruszenie zakazu promocji i reklamy nabycia udziałów w spółce z o.o.]

§ 1. Kto składa ofertę nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób określony w art. 1821 § 1

- podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 6 miesięcy.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto promuje nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób określony w art. 1821 § 2.

Art. 5952  [Naruszenie zakazu promocji i reklamy objęcia nowych udziałów w spółce z o.o.]

§ 1. Kto składa ofertę objęcia nowych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób określony w art. 2571 § 1

- podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 6 miesięcy.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto promuje objęcie nowych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób określony w art. 2571 § 2.

Jak widać powyżej do kodeksu spółek handlowych wprowadzono art. 1821, art. 2571, art. 5951 i art. 5951 k.s.h.. Ich istotą jest zakaz oferowania nieoznaczonemu adresatowi nabycia istniejących lub objęcia nowych udziałów w spółce z o.o. Za naruszenie ww. przepisów, ustawodawca przewidział nawet karę pozbawienia wolności.

 

Dlaczego wprowadzono ww. przepisy?

Wprowadzone do polskiego porządku prawnego zmiany, o których mowa powyżej wynikają z ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, implementującej przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. dotyczące europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego inne rozporządzenia i dyrektywy.

Zgodnie z celami wymienionymi w Preambule ww. Rozporządzenia PE, nowe przepisy mają się przyczynić m.in. do:

  • zapewnienia skutecznego nadzoru nad dostawcami usług finansowania społecznościowego,
  • zapewnienia, aby inwestorzy niedoświadczeni zapoznawali się z wyraźnymi ostrzeżeniami o ryzyku skierowanymi do nich przez dostawcę usług finansowania społecznościowego i aby je zrozumieli, inwestorzy tacy powinni wyraźnie potwierdzać przyjęcie do wiadomości ryzyka, jakie podejmują inwestując w projekt oparty na finansowaniu społecznościowym,
  • zapewnienia wysokiego poziomu ochrony inwestorów.

Nowe przepisy mają zatem przyczynić się do zwiększenia ochrony niedoświadczonych inwestorów, osób fizycznych, które nie miały dotychczas wiedzy na temat szeroko pojętego inwestowania w udziały spółek z o.o., natomiast takie inwestycje podejmowały.

 

Jak było wcześniej?

W oparciu o stan prawny do 10 listopada 2023 r., przedsiębiorcy, którzy funkcjonowali w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mieli możliwość pozyskiwania nowych inwestorów prywatnych poprzez publiczne i otwarte oferty. W ramach tych ofert, spółka z o.o. wydawała udziały w zamian za środki przekazywane przez inwestorów, co skutkowało tym, że finansujący projekt inwestorzy stawali się wspólnikami wspomnianej spółki.

Powszechną praktyką w tym kontekście było korzystanie przez spółki z usług internetowych platform crowdfundingowych. Za ich pośrednictwem kierowano ofertę zakupu udziałów do szerokiego grona inwestorów prywatnych. Alternatywnie, przedsiębiorstwa mogły angażować się w organizację spotkań biznesowych, które miały na celu promowanie spółki i przekonanie potencjalnych inwestorów do wsparcia konkretnego przedsięwzięcia poprzez nabywanie udziałów w danym podmiocie.

 

Nowe bezwzględne przepisy

Od 10 listopada 2023 r. oferowanie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością bez wskazania konkretnego adresata tej oferty jest zabronione. W rezultacie, spółki z o.o. nie będą mogły pozyskiwać inwestorów w sposób taki jak dotychczas, tj. m.in. poprzez crowdfunding udziałowy czy wydarzenia biznesowe, które miały na celu zachęcenie do inwestycji w spółki kapitałowe.

Nowe przepisy wprowadzają kategoryczny zakaz składania ofert nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zarówno w przypadku istniejących firm, jak i nowo zakładanych, nieoznaczonemu adresatowi. Dodatkowo, zakazane jest promowanie nabycia udziałów w spółce z o.o. poprzez kierowanie reklam lub innej formy promocji do podmiotów nieokreślonych z imienia i nazwiska lub nieoznaczonych firmą.

Co więcej, jak możemy przeczytać w uzasadnieniu projektu ww. ustawy (https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2269),     nowe przepisy przyznają szereg uprawnień Komisji Nadzoru Finansowego (dalej jako: „KNF”), tj. m.in. wskazują KNF jako organ właściwy do nadzoru nad dostawcami usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz przyznają KNF odpowiednie uprawnienia nadzorcze (m.in. do zawieszania konkretnych ofert finansowania społecznościowego). Ponadto, nowe przepisy wprowadzają dotkliwe sankcje administracyjne i karne za nieprzestrzeganie nowych przepisów, a także wprowadzają odpowiedzialność cywilnoprawną i karną za poprawność i prawdziwość informacji podawanych w dokumentach informacyjnych sporządzanych w związku z ofertą finansowania społecznościowego.

W jaki sposób sp. z o.o. będą obecnie pozyskiwać finansowanie na swoją działalność?

Pomimo wprowadzenia zakazów, o których pisałam powyżej, przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie spółek z o.o. nadal będą mogli pozyskiwać środki w ramach finansowania społecznościowego, np. poprzez emisję obligacji lub zaciąganie pożyczek. W tej kwestii kodeks postępowania handlowego milczy, dlatego też należy wskazać, że spółki z o.o. nie zostały pozbawione możliwości pozyskiwania zewnętrznego finansowania. Zakazy mówią jedynie o zakazie promocji i reklamy nabywania udziałów nieoznaczonemu adresatowi, nie zakazują natomiast finansowania społecznościowego ogólnie.

Odpowiednia zmiana modelu biznesowego w spółce i wprowadzenie rozwiązań, które pozwolą na dalsze pozyskiwanie w ten sposób finansowania umożliwią spółkom z o.o. dalsze prowadzenie działalności.

Podsumowanie

Nowe regulacje w przedmiocie finansowania społecznościowego mają niewątpliwie istotny wpływ na funkcjonowanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które dotychczas chętnie korzystały z crowdfundingowych modeli finansowania udziałowego. Wprowadzone przepisy, będące implementacją do polskiego porządku prawnego wspomnianego rozporządzenia, narzucają nowe zasady oferowania udziałów, szczególnie w kontekście identyfikacji potencjalnych inwestorów. Zakazano oferowania udziałów nieoznaczonemu adresatowi, zarówno w przypadku istniejących spółek, jak i nowo zakładanych. Dodatkowo, promowanie nabycia udziałów zostało ograniczone, zakazując kierowania reklam lub promocji do nieokreślonych podmiotów z imienia i nazwiska lub nieoznaczonych firmą.

Podsumowując, wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie transparentności i bezpieczeństwa dla inwestorów (szczególnie tych niedoświadczonych) uczestniczących w crowdfundingu udziałowym, jednocześnie wymagając od przedsiębiorców dostosowania się do nowych, rygorystycznych przepisów. Powyższe nie oznacza jedna, że spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą mogły promować swojej działalności, ani pozyskiwać finansowania. Zastosowanie odpowiednich rozwiązań prawnych, niewątpliwie pozwoli spółkom na dalsze efektywne pozyskiwanie kapitału.

Jeśli interesuje Was tematyka crowdfundingu i chcielibyście skorzystać z pomocy naszej Kancelarii, zapraszam Was do kontaktu poprzez formularz kontaktowy. Chętnie odpowiem na wszystkie pytania, a zespół doświadczonych prawników specjalizujących się w obsłudze prawnej podmiotów zajmujących się crowdfundingiem, służy pomocą i rozwiąże wszelkie wątpliwości związane z tym tematem.

#crowdfunding #spółka #zoo #rozporządzenie #dyrektywa #prawo #law #business